ایمنی عابران در تصادفات رانندگی با کمک پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۲

درپوش های جدید با پشتیبانی پرومر و هنکه بر اساس استفاده از الیاف پلی یورتان تقویت شده بر روی یک ورقه سبک با ساختار لانه زنبوری طراحی و ساخته شده اند و می بایست از نظر نتایج تست های انجام شده به سطح استاندارد کلاس A برسد.

سه کمپانیMagna Steyr, Rühl Puromer  و  Hennecke مطابق با استانداردهای خودروسازی اروپا نوع جدیدی از کاپوت موتور (درپوش موتور) را با هسته لانه زنبوری تولید کرده اند که بطور قابل ملاحظه ای از درپوش های آلومنیومی و فولادی سبکتر بوده و خواص عایق حرارتی و صوتی قوی تری دارد.

به گفته این سه کمپانی، در سال ۲۰۰۹ اتحادیه اروپا مقررات فنی جهانی شماره ۹ خود را در مورد محافظت از عابرین پیاده منتشر و وضع کرد. بر طبق این مقررات خودروسازی ها برای موفقیت در رتبه بندی Euro NCAP باید نوآوری ها و تغییرات موثری را در راندمان تست تصادف خودرو های خود برای محافظت بیشتر از عابرین پیاده پیاده سازی کنند.

شرکت های خودروسازی برای رسیدن به بالاترین رتبه  در رده بندی جدید باید تلاش ویژه ای را برای محافظت از عابرین پیاده در تصادفات انجام دهند و این خود مستلزم طراحی ویژه درپوش موتور خودروها در جذب حداکثری انرژی ناشی از برخورد عابرین پیاده با این قطعه از خودرو می باشد. به همین منظور می بایست فضای آزاد مناسبی در زیر درپوش وجود داشته باشد در حالی که در خودروهای رایج فعلی بازار تمامی محفظه موتور پر از ملزومات خودرو می باشد.

پلی یورتان در خودرو

برخی از خودروسازها اقدام به نصب کیسه های هوا برروی کاپوت موتور کردند که موجب تحمیل هزینه های بالای نصب و نگهداری و نیازمند فضای بسیار در درون درپوش خودرو و طراحی بسیار دقیق و منعطف می باشد.

شرکت مگنا استیر بخشی از شرکت بین المللی مگنا می باشد که در ساخت قطعات سبک چند لایه (تکنولوژی ساندویچ) تخصص ویژه ای داشته و از آن برای توسعه و تولید قطعات خارجی خودرو استفاده می کند.

درپوش های جدید با پشتیبانی پرومر و هنکه بر اساس استفاده از الیاف پلی یورتان تقویت شده بر روی یک ورقه سبک با ساختار لانه زنبوری طراحی و ساخته شده اند و می بایست از نظر نتایج تست های انجام شده به سطح استاندارد کلاس A برسد.

سیستم پلی یورتان برای تولید ساختارهای مقاومتی لانه زنبوری با روش قالبگیری تزریقی واکنشی برای اطمینان از کیفیت سطح تولیدی مورد نیاز به کار گرفته می شود.

سیستم اندازه گیری و مخلوط کردن پلی یورتان به روش کمپانی هنکه برای پردازش مواد که بعد از دوره توسعه، تولید مجموعه ای از درپوش موتور (کاپوت ماشین) در حال حاضر حتمی قریب الوقوع است، انتخاب شد.

در اصل، ساختار ساندویچی (قرار دادن یک جسم سبک ضخیم بین دو پوسته نازک سفت)  شبیه است به طراحی سطح حمل بار (صندوق عقب) ماشین برای سیستم محفظه بار. هسته لانه زنبوری برای تولید درپوش موتور با فیبر صیقلی (شیشه ای) تقویت شده استفاده می شود که از بالا به پایین به کار می رود. برای دستیابی به تراکم های مختلف سختی و پایداری مورد نیاز در درپوش موتور ،که ممکن است برای لولا مورد نیاز باشد، هسته لانه زنبوری به عنوان یک ساختار تقویت شده در نقاط مربوطه طراحی می شود.

بعد از آن، ماتریس پلی یورتان با استفاده از فرایند پاشش PUR-CSM به روش اسپری کردن، محصولات فیبر نیمه تمام در هر دو سطح توسط سیستم پلی یورتان حرارتی فعال مرطوب می شوند. این امر به کار بردن لایه ضخیم از مواد در مناطق خاص و هدفمند از جزء مورد نظر را ممکن ساخته است. این قسمت سپس درون قالب فشرده و پخته می شود. در مرحله بعد ، پروسه RIM در بیرون و اطراف لبه بیرونی درپوش موتور برای تولید سطح قابل رنگ آمیزی کلاس A به کار می رود.

پوشش اسپری گونه پلی یورتان یک رابطه با دوام بین فیبر صیقلی و هسته لانه زنبوری به وجود می آورد. این امر پایداری بالا و استحکام و مقاومت پیچشی (استحکام در برابر پیچیدن) را به شدت تضمین می کند.

ضخامت و ساختار هسته لانه زنبوری اجازه می دهد که عملکرد برخورد درپوش موتور ( کاپوت ماشین ) به اندازه لازم اصلاح شود. اگر درپوش موتور به گونه ای طراحی شود که تا زیر پنجره مشبک رادیاتور در جلو ادامه یابد، این ناحیه می تواند مطابق با مقررات برای حفاظت از عابر پیاده باشد و به طراحان برای طراحی کاملاً آزاد بخش جلویی وسیله نقلیه آزادی عمل دهد.

طراحی سازه همچنین شامل اثرات مثبت دیگری می باشد. علاوه بر وزن کم قابل ملاحظه، درپوش موتور، به لطف هسته لانه زنبوری خاصیت یک عایق عالی را دارا می باشد. استفاده از نمد جاذب سر و صدا که تقریبا در درپوش های معمولی  غیر قابل اجتناب است، در اینجا مورد نیاز نیست.

این سازه همچنین عایق حرارتی موتور بوده و در استارت و شروع به کار سرد موتور می تواند اتشار گاز دی اکسید کربن را کاهش دهد.

درپوش موتور تمامی تست های تأیید جامع را برای استفاده در صنعت خودرو پشت سر گذاشته و به طور طبیعی نیز شرایط جدیدی برای حفاظت از عابر پیاده ارائه داده است.

نویسنده : Iran PU