آشنایی با مشخصات و کاربردهای فوم ریباند پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴

فوم ریباند یک محصول پلی یورتان قالبی است که از تکه های فوم پلی یورتان خرد شده ( آسیاب شده) که توسط بایندر به هم چسبانده شده اند تولید می شود. دانسیته نسبتا بالای فوم ریباند و قابلیت برگشت پذیری بالا، فوم ضایعاتی را گزینه مناسبی درتولید بالشتک در مبلمان سازی، عایق صوتی، کفپوش ورزشی و دیگر کاربردها ساخته است.

فوم ریباند چیست؟

فوم ریباند یک محصول پلی یورتان قالبی است که از تکه های فوم پلی یورتان خرد شده ( آسیاب شده) که توسط بایندر به هم چسبانده شده اند تولید می شود. تولید کنندگان فوم پلی یورتان همیشه به دنبال راهی برای بازیابی ضایعات فوم پلی یورتان به منظور به حداقل رساندن هزینه های تولید هستند. با این وجود، معمولا ۳۰ درصد فوم های پلی یورتان پس از برش و شکل دهی فوم در حین تولید به ضایعات تبدیل می شوند. بدون بازیابی، این مقدار ضایعات اتلاف هزینه برای تولید کنندگان محسوب می شود.

با توسعه روش های عملی بازیافت پلی یورتان، تقریبا هر قطعه از ضایعات فوم قابل بازیابی است. بخش عمده ای از فوم های انعطاف پذیر پلی یورتان به تکه های کوچکی آسیاب و خرد می گردند و به عنوان زیر لایه فرش مورد استفاده قرار می گیرند. این روند آنقدر موفق است که در بسیاری از کشورها تقاضا برای فوم ضایعاتی از عرضه آن پیشی گرفته است. تولید کنندگان فوم ریباند زیرلایه فرش به طور سالانه ۲۰۰ میلیون کیلوگرم فوم ضایعاتی مصرف می کنند.

فوم ریباند پلی یورتان

فوم ریباند پلی یورتان زیرلایه فرش

هر کیلوگرم فوم ضایعاتی که به فروش می رسد، کمک به کاهش هزینه تولید محصول فوم تولید شده می کند. اما چگونه می توان ضایعات فوم سود را بازیافت نمود. فرایند تولید فوم ضایعاتی یازیافتی به زیرلایه ریباند فرش بسیار ساده است. دستورالعمل های خاصی برای تسهیل در فرایند بازیافت فوم ضایعاتی وجود دارد. اول اینکه فوم ضایعاتی باید تمیز ، خشک و عاری از مواد دیگر باشد. یک قطعه کوچک فلزی ممکن است خسارات جدی بر دستگاه تولید فوم ضایعاتی وارد نماید.

فوم آسیاب شده ضایعاتی

فوم آسیاب شده ضایعاتی

با وجود آنکه بخش عمده فوم های پلی یورتان ضایعاتی به عنوان زیرلایه فرش استفاده می شود، ضایعات فوم می تواند در صنعت بسته بندی، پر کردن بالشت، اسباب بازی و عروسک سازی مورد استفاده قرار گیرد. دانسیته نسبتا بالای فوم ریباند و قابلیت برگشت پذیری بالا، فوم ضایعاتی را گزینه مناسبی درتولید بالشتک در مبلمان سازی، عایق صوتی، کفپوش ورزشی و کابربردهای دیگر تبدیل نموده است.

کیفیت فوم ریباند می تواند تحت تاثیر انتخاب مواد اولیه، اندازه تکه های فوم، ضریب تراکم، نوع و کیفیت بایندر متغیر باشد. به همین دلیل، فوم های ریباند انعطاف پذیر قابلیت استفاده در کاربردهای خاصی را پیدا می کنند که تاکنون توسط فوم های سرد یا فوم های گرم تزریقی قابل دستیابی نبوده است.

فرایند تولید فوم ریباند شامل مراحلی به شرح ذیل می باشد:

  • جمع آوری و دسته بندی ( بر اساس اندازه) فوم ضایعاتی
  • خرد کردن ضایعات فوم با آسیاب
  • مخلوط کردن با بایندر یا چسب
  • متراکم نمودن به شکل و دانسیته مطلوب
  • عمل نمودن چسب یا بایندر
  • پخت با چسب یا بایندر
  • برش فوم به اندازه های مختلف
فوم ریباند پلی یورتان

فوم ریباند پلی یورتان تولیدی

تولید فوم پلی یورتان ریباند می تواند توسط قالب گیری پیوسته یا ناپیوسته صورت گیرد. فوم ضایعاتی با عبور از آسیاب به تکه های مورد نظر خرد می شود و سپس وارد مخزن اختلاط می گردد. در این مخزن، با چسب یا بایندر پلی یورتان مخلوط می شود و پس از اطمینان از اختلاط کامل فوم با بایندر، فوم به داخل یک قالب ریخته می شود. در فرایند نا پیوسته، از یک قالب مکعبی یا استوانه­ای استفاده می شود. یک پیستون فوم داخل قالب را برای رسیدن به دانسیته دلخواه متراکم می کند. سپس بخار آب به منظور فعال نمودن بایندر و تکمیل فرایند پخت افزوده می شود. پس از اتمام عملیات پخت، قالب می تواند باز شود تا فوم ریباند پس از بیرون آوردن خشک گردد.

در فرایند تولید فوم ریباند به صورت پیوسته، مخلوط فوم و بایندر با خروج از مخزن اختلاط به روی تسمه نقاله ریخته می شود. نقاله دیگر در بالای آن قرار دارد تا مخلوط فوم و بایندر در حین عبور از میان آنها متراکم شود.

فرایند های برش متداولی برای تبدیل فوم ریباند به محصول نهایی استفاده می شود.

کیفیت فوم ریباند نهایی به عوامل متعددی وابسته است که شامل:

  • نوع و درجه کیفیت فوم ضایعاتی
  • اندازه تکه های فوم ضایعاتی و میزان یکدست بودن تکه های فوم آسیاب شده
  • میزان دانسیته مورد نیاز فوم ریباند نهایی
  • کیفیت بایندر یا چسب
  • نسبت ترکیب بایندر به فوم

    مشخصات فیزیکی فوم ریباند پلی یورتان

    مشخصات فیزیکی فوم ریباند

 

این مطالب هم میتونه براتون جالب باشه!

پلی ال بر پایه روغن خرما
بازیافت پلی یورتان ؛ روش ها و کاربردها