پلی ال بر پایه روغن خرما

تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲

می توان امید داشت که در آینده نزدیک استفاده از پلی ال های پایه گیاهی در صنایع پلی یورتان به جای استفاده از انواع پایه نفتی رونق بیشتری داشته باشند. همچنین یکی از ویژگی های برتر پلی استر پایه گیاهی، خاصیت بازدارندگی از آتش گرفتن بیشتری در مقایسه با پلی استر های پایه نفتی دارند.

جایگزینی پلی ال های پایه نفتی با پلی ال هایی از روغن خرما

پلی ال ها معمولا توسط یک یا دو روش شیمیایی ممکن که به نام الکوکسیداسیون و استریفیکاسیون نامیده می شوند، تولید می گردد.

در حال حاضر، بسیاری از پلی ال هایی که در صنایع پلی یورتان مورد استفاده قرار می گیرند بر پایه نفت و مشتقات نفتی بوده و از نفت خام و زغال سنگ به عنوان مواداولیه تولید آن ها استفاده می شود.

تولید پلی ال ها از مشتقات نفتی به دلیل قیمت بالای مواد اولیه آن و منابع محدود نفت خام در آینده می تواند به صورت جدی به چاش کشیده شود. از این رو لازم است نگاهی به استفاده از منابع گیاهی برای جایگزینی منومرهای مورد کاربرد در صنعت پلیمر ها برای آینده نزدیک داشته باشیم.

علاوه بر این با افزایش سالانه مصرف پلی یورتان و تولید ضایعات زیست تخریب ناپذیر بجای مانده از تولیدات محصولات پلی یورتانی، یکی از مشکلات جدی زیست محیطی دنیای پیرامون ما است. برای مثال، در اروپا و آمریکا، قوانین دولتی مشوق های بسیار قوی برای تجزیه، احیا و مصرف دوباره مواد پلیمری در مقابل دفن اینگونه زباله ها و تخریب محیط زیست به تولید کنندگان و مردم ارائه می نمایند.

اگرچه با توجه به فرایند گرماسخت (Thermosetting) تولید پلی یورتان ها، احیا و استفاده مجدد از ضایعات صنایع پلی یورتان بسیار محدود و سخت است، اما می توان جایگزین هایی نیز برای تجزیه و بازیافت پلی یورتان ها ارائه کرد. جهت مطالعه بیشتر می توانید به مقاله بازیافت پلی یورتان ها که قبلا در پایگاه تخصصی صنایع پلی یورتان ایران منتشر شده مراجعه نمایید.

پلی ال پایه گیاهی

دکتر Khairiah Badri محقق مالزیایی دانشگاه Kebangsaan معتقد است: پلیمر های قابل تجزیه و شکسته شدن به ذرات کوچکتر به صورت وسیعی در صنعت داروسازی مورد استفاده قرار می گیرند. به عنوان نمونه از این نوع پلیمرها به عنوان نخ پانسمان زخم ها، ایمپلنت های جراحی و سیستم های پزشکی خاص به کار می روند. اما هنوز استفاده از این نوع مواد به دلیل هزینه های تولید بالا و یا در برخی موارد عدم مشاهده نتایج کاربردی قوی محدود بوده و قابل توجه نمی باشد.

وی می گوید: این عملکرد را می توان با اصلاح خواص فیزیکی و ساختار شیمیایی این مواد از طریق ترکیبی از مواد تجزیه پذیر و غیر قابل تجزیه تصحیح نمود. پلی ال های پلی یورتانی برپایه روغن های گیاهی بر اساس فرایند جدیدی که در آن از روغن هسته خرمای تصفیه و بوگیری شده در مخلوطی از الکل پلی هیدریک یا یک ترکیبی از الکل پلی هیدریک، با الکل پلی ساکارید و کاتالیست می باشد، استفاده می گردد.

پلی یول پایه گیاهی

روغن هسته خرما و یا روغن نارگیل تحت از طریق پلی استریفیکاسیون یا پلی کاندنسیشن (بسپارش) هیدراکسیل دار شده تا از ان ها پلی ال های پایه روغن طبیعی شکل گیرند

دکتر  Khairiah افزود: محصولات شیمیایی مشتق شده از روغن گیاهان،  به نام های روغن هسته خرما و روغن نارگیل، به عنوان یک جایگزین ایده آل برای پلی ال های پایه نفتی محسوب می شوند.

از این رو می توان امید داشت که در آینده نزدیک استفاده از پلی ال های پایه گیاهی در صنایع پلی یورتان به جای استفاده از انواع پایه نفتی رونق بیشتری داشته باشند. همچنین یکی از ویژگی های برتر پلی استر پایه گیاهی، خاصیت بازدارندگی از آتش گرفتن بیشتری در مقایسه با پلی استر های  پایه نفتی دارند.