پاکسازی آلودگی های نفتی با فوم پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۳

بر اساس تحقیقات این محققان، در نتایج بررسی‌شده هر گرم از فوم پلی یورتان با ساختار سطحی اصلاح‌شده می‌تواند در شرایط پایدار حدود ۹۵ تا ۱۱۰ گرم آلودگی های نفتی را در کنار جذب ناچیز آب به خود جذب کند.

محققان دانشگاه علوم و فناوری کوینگ دائو  ( Qingdao Science and Technology University) واقع در چین، به‌تازگی طی تحقیقاتی موفق به تولید فوم پلی یورتان اصلاح‌شده برای پاک‌سازی آلودگی های نفتی شده‌اند.

در این تحقیق که به‌تازگی در مجله مهندسی و تحقیقات شیمی انجمن مهندسی شیمی ایالات‌متحده امریکا به چاپ رسیده است، محققان موفق به اصلاح ساختار فوم پلی یورتان توسط نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم (TiO2) شده‌اند. طی این روش با استفاده از دی‌اکسید تیتانیوم تغییر و اصلاح ساختار شیمیایی فوم پلی یورتان امکان‌پذیر گشته و به‌طور قابل‌توجهی طبیعت آب‌دوست فوم پلی یورتان کاهش می‌یابد. همچنین محققان این پژوهش اعلام کرده‌اند که در این روش سطح فوم پلی یورتان به‌دست‌آمده بسیار خشن  و زبرتر شده و درنتیجه آمادگی جذب نفت بیشتری را خواهد داشت.

Oil-spill-Deepwater-Horiz-006

بر اساس تحقیقات این محققان، در نتایج بررسی‌شده هر گرم از فوم پلی یورتان با ساختار سطحی اصلاح‌شده می‌تواند در شرایط  پایدار حدود ۹۵ تا ۱۱۰ گرم آلودگی های نفتی را در کنار جذب ناچیز آب به خود جذب کند.

راندمان فوم پلی یورتان اصلاح‌شده برای پاک‌سازی آلودگی های نفتی

جالب‌توجه اینکه پس از ۱۲ دور ادامه فرایند فوق، فوم پلی یورتان اصلاح‌شده برای پاک‌سازی آلودگی های نفتی تا ۷۰ درصد ظرفیت خود می‌تواند نفت جذب نماید. در این تحقیق کاربردی طی اصلاحات انجام‌شده جذب آب فوم پلی یورتان نسبت به حالت اصلاح‌نشده در سیستم مایع پایدار روغن و آب،  ۲۴ تا ۵۰ درصد کاهش‌یافته، حال‌آنکه با اصلاح سطحی فوم پلی یورتان توسط نانو ذرات دی‌اکسید تیتانیوم ظرفیت جذب ۱۸ تا ۲۷ درصد نسبت به حالت اصلاح‌نشده رشد داشته است.

OdysseyOilSpill_500_0510-mdn

لازم به ذکر است که آلودگی های نفتی می‌تواند از طریق نشت نفت از نقتکش ها، ترکیدگی لوله‌های انتقال میعانات نفتی نصب‌شده در زیر دریا و حوادث و تصادفات صنعتی به وجود آید. گزارش‌های موجود نشان از سالیانه بیش از ۱۵۰۰۰ رخداد نشت نفت در سراسر جهان هست که برخی از آن‌ها در حجم کوچک و قابل جمع‌آوری بوده و برخی دیگر منجر به وقوع فجایع زیست‌محیطی می‌گردند. از همین منظر این تحقیق به عنوان یکی از کاربردهای پلی یورتان می تواند بسیار با اهمیت باشد.