پلی یورتان ها در خودرو ؛ لذت بیشتر در رانندگی

تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۲

درون خودرو شما، در پشت سری ها، صندلی ها و بسیاری دیگر از قطعات، طیف گسترده ای از فوم های پلی یورتان نرم و سخت برای نهایت راحتی و امنیت شما موجود است. دستگیره درب ها، زیر آرنجی ها، کنسول ها، دسته دنده و غربیلک فرمان از فوم های اینتگرال که در عین داشتن پوسته سخت و مقاوم، فوم سلولی نرمی درون خود دارند، ساخته شده اند.

زمانی که نماینده کمپانی خودروساز کلید ها را تحویل شما می دهد، شما برروی صندلی راننده در اتومبیل جدیدتان می نشینید، سرتان را به پشت سری تکیه می دهید، آفتابگیر را پایین داده و دست هایتان را روی فرمان می گذارید. اما شاید شما ندانید که تمام چیزهایی که شما در حال لمس کردن آن هستید از پلیمری به نام پلی یورتان ساخته شده است.

بیش از ۵۰ سال است که پلی یورتان ها در عین حال که راحتی و امنیت خودروها را افزایش داده اند، موجب کاهش مصرف انرژی و صدای حرکت اتومبیل نیز شده است.

پلی یورتان ها پلیمرهایی هستند که از ترکیب واحدهای آلی به هم پیوسته با اتصالات یورتانی تشکیل می شوند.

قطعات پلی یورتانی خودرو

قطعات پلی یورتانی خودرو

کاربرد پلی یورتان ها در خودروسازی بسیار متنوع است، آن ها می توانند مانند فوم صندلی بسیار انعطاف پذیر و یا مانند ضربه گیر سپر سخت باشند.

حمدی خلیل؛ مدیر بخش نوآوری و تکنولوژی های پیشرفته شرکت وودبرایت فوم می گوید: “مطمعنا زمانی که هنری فورد خط تولید اولین مدل T خودرو فورد را در سال ۱۹۰۸ راه اندازی کرد، نمی توانست از چنین ماده راحتی که ما در خودروهای خود استفاده می کنیم بهره مند گردد.”

صندلی های خودروهای اولیه با موی اسب، فنر و کرک پر می شد. پیشرفت های تکنولوژی منجر به تولید صندلی هایی از جنس لاتکس فوم و لاستیک شد که اولین بار در سال ۱۹۳۲ در اتوبوس های لندن نصب گردیدند.

لاتکس یادآور موادی است که تا سال ۱۹۵۸ برای راحتی صندلی ها بکار برده می شد. تا اینکه جنرال موتور در پشتی صندلی های برخی از خودروهای خود از فوم پلی یورتان استفاده کرد. این روش مناسبی بود که سایر شرکت های خودروسازی نیز از آن پیروی کنند.

حمدی می گوید: “فوم های پلی یورتان اکنون مقاوم تر، قوی تر، ارزان ترو سبکتر شده اند و با روش های تولید آسان تری تولید می شوند.”

در طول سال ۲۰۱۲ بیش از ۱۰ میلیون خودرو سواری سبک در کانادا و آمریکا تولید شده است. صنایع خودروسازی یکی از مصرف کنندگان عمده پلی یورتان ها می باشند. خودرو شما احتمالا در حدود ۲۶ کیلوگرم از انواع پلی یورتان ها را در درون خود دارد.

درون خودرو شما، در پشت سری ها، صندلی ها و بسیاری دیگر از قطعات، طیف گسترده ای از فوم های پلی یورتان نرم و سخت برای نهایت راحتی و امنیت شما موجود است. دستگیره درب ها، زیر آرنجی ها، کنسول ها، دسته دنده و غربیلک فرمان از فوم های اینتگرال که در عین داشتن پوسته سخت و مقاوم، فوم سلولی نرمی درون خود دارند، ساخته شده اند.

همچنین در خارج از خودرو شما نیز پلی یورتان ها در ساخت قطعاتی همانند هواکش ها، چسب ها، پوشش ها، پرایمرها، عایق ها، واشر ها و درزگیر ها به کار برده می شوند.

در بدنه خارجی خودرو نیز از پلی یورتان های تزریقی در ضربه گیر سپر، بدنه درب ها استفاده می گردد که استحکام بسیار مناسبی نسبت به وزنشان دارند.

در ادامه به برخی از مزایای پلی یورتان ها برای آسایش رانندگی شما به کار می روند، اشاره می کنیم:

 راحتی و آسایش: علاوه بر استفاده در صندلی ها و پشت سری ها، پلی یورتان ها برای عایق کاری پنجره ها و ضربه گیر ها به کار برده می شوند که موجب راحتی و آسایش شما در سفرهای دور و نزدیک می شود.

 دوام و پایداری: فوم های پلی یورتان انعطاف پذیر (Flexible) به نحوی طراحی شده تا در طول عمر خودرو، خاصیت برگشت پذیری خود را حفظ نمایند. در حقیقت برخی از تولیدکنندگان قطعات پلی یورتانی که کنترل کیفیت قطعات ساخته شده از فوم های پلی یورتانی را انجام می دهند. در طی آزمایش هایی که از این قطعات پس از ۱۰ تا ۱۵ سال کارکرد بعمل آورده اند، مشاهده کرده اند که این قطعات پلی یورتانی خواص بهینه خود را پس از این مدت نسبتا طولانی کاربرد حفظ کرده اند.

 امنیت: در زمان وقوع تصادف رانندگی، فوم های پلی یورتانی نقش عمده ای را در جذب و دفع ضربه وارده بازی می کند. در درون خودرو پشت سری پلی یورتانی کمترین ضربه را به سر سرنشینان وارد می کند. در خارج از کابین خودرو نیز ضربه گیرهای پلی یورتانی دقیقا به منظور جذب و دفع ضربه طراحی شده اند.

 کاهش وزن: پلی یورتان ها به صورت طبیعی وزن پایینی دارند و می توانند جایگزین بسیاری از مواد سنگین سنتی گردند. به عنوان مثال فریم های صندلی که از پلی یورتان های تزریقی ساخته می شوند می توانند ۳۵ درصد سبکتر از فریم های فلزی سنتی باشند.

 بهره وری: ساختار سبک پلی یورتان ها موجب کاهش وزن خودروها می گردد. افزایش بهره وری سوخت و کاهش سطح آلایندگی موجب کاهش هزینه های مصرف سوخت و مضرات زیست محیطی خودروها می گردد. دانشمندان بطور پیوسته پلی یورتان ها را برای سبک تر شدن تصحیح می کنند. در سال های اخیر دانسیته پلی یورتان ها در کاربردهای اصلی ۳۰ تا ۴۰ درصد کاهش یافته است. همچنین پلی یورتان ها برای کاربردهای خاص سفارشی سازی می شوند.

 کاهش فضای مصرفی: دانشمندان از نانوتکنولوژی برای تقویت پلی یورتان ها استفاده می کنند تا بتوانند محصولاتی با ضخامت پایین تر و کیفیتی برابر یا حتی بالاتر از کیفیت محصولاتی که اکنون تولید می شوند را تولید کنند.

 استحکام: قدرت پلی یورتان به گونه ای است که در انواع کاملا نرم تا انواع کاملا سخت مانند فولاد قابل تولید می باشد.

 عایق صوتی: دانشمندان واکنش های شیمیایی پلی یورتان ها را بگونه ای تنظیم می کنند که فوم بدست آمده با بکارگیری در زیر هواکش ها و داشبورد اتومبیل مانع از انتقال صدای موتور و جاده به داخل کابین می شود.

 پیشرفت در شیمی پلی یورتان ها ادامه دارد تا خواص این ماده افزایش یافته و وزن خودروهای تولیدی بیش از این کاهش یابد. همچنین پیشرفت های اخیر به تولیدکنندگان این اجازه را می دهد که افزودنی های نوینی را ترکیب نمایند.

آلن جیمز؛ مدیر فروش امریکای شمالی شرکت داو می گوید: “ما اکنون می توانیم روغن های طبیعی را درون پلی یورتان ها مخلوط کنیم تا به ما در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن کمک کنند.”

همچنین در آینده نزدیک خریداران خودرو محدود به انتخاب صندلی های اصلی شرکت های خودروساز نمی شوند، بلکه افراد کوتاه قد و بلند قد می توانند صندلی هایی متناسب باسایز اندام خود را انتخاب کرده و سفارش دهند.

در پایان باید یادآور شد که، پلی یورتان ها نیز به دنبال تکامل تکنولوژی های خودروسازی تکامل می یابند، همانگونه که در ۵۰ سال گذشته تکامل یافته اند.