فوم سرد پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲

فوم پلی یورتان انعطاف پذیر (Flexible Polyurethane Foam) یکی از انواع فوم های پلی یورتان می باشد که در صنعت شاخه خاصی از آن به نام فوم سرد شناخته می شود. همچنین در طبقه بندی فوم های پلی یورتان از نظر ساختار سلولی، فوم سرد در طبقه فوم های سلول باز جای می گیرد.

پرسش شما:

اطلاعاتی در مورد فوم سرد می خواستم؟  (جناب علیانی)

پاسخ IranPU:

فوم پلی یورتان انعطاف پذیر (Flexible Polyurethane Foam) یکی از انواع فوم های پلی یورتان می باشد که در صنعت شاخه خاصی از آن به نام فوم سرد شناخته می شود. همچنین در طبقه بندی فوم های پلی یورتان از نظر ساختار سلولی، فوم سرد در طبقه فوم های سلول باز جای می گیرد.

در فوم های پلی یورتانی سلول باز، ساختار سلول های درون ماتریس پلی یورتان باز بوده و با یکدیگر ارتباط دارند به گونه ای که در هنگام اعمال فشار بر این نوع فوم، هوای موجود در درن سلول ها جابجا شده و این خاصیت موجب انعطاف پذیری و نرمی فوم پلی یورتان می گردد. پس از برداشته شدن فشار از روی فوم دوباره از طریق مجاری باز سلولی هوا به درون فوم بازگشته و فوم به حالت قبل از اعمال فشار خود باز می گردد.

مواد اولیه فوم سرد پلی یورتان

مواد اولیه فوم های سرد پلی یورتان مانند سایر انواع فوم پلی یورتان شامل پلی ال و ایزوسیانات می باشد. نوع ایزوسیانات به کار رفته در تولید فوم سرد از نوع MDI می باشد. در صنعت فوم های پلی یورتان نرم و انعطاف پذیر فوم دیگری به نام فوم گرم نیز داریم که ایزوسیانات به کار رفته در تولید آن از نوع TDI می باشد. به دلیل حضور ماده سمی تولوئن در ساختار ایزوسیانات فوم گرم و نیاز به حرارت دهی مواداولیه در حین تولید، فرایند تولید فوم گرم برای سلامتی پرسنل تولید بسیار مضر بوده و ترجیح صنعت به استفاده از فوم های سرد پلی یورتان می باشد.

تزریق، قالبگیری و تولید فوم سرد

فرایند تزریق فوم سرد هم به صورت اختلاط دستی و هم به صورت تزریق با دستگاه فشار بالا و فشار پایین متداول می باشد. البته در صنایع خودروسازی فرایند تزریق فوم سرد با روبات های اتوماتیک صورت می گیرد. همچنین در قالبگیری فوم سرد پلی یورتان از واکس های جداکننده (رهاکننده) حلالی و پایه آب استفاده می نمایند.

در فوم سرد میزان سفتی و نرمی تا حدودی به نسبت وزنی ایزوسیانات به پلی ال تزریقی بستگی دارد. به گونه ای که با بالا بردن میزان ایزوسیانات در رنج خاصی از نسبت ها، فوم سفت تر شده و با پایین آوردن آن فوم نرم تر می گردد. البته این تنها عامل سفتی و نرمی فوم سرد نمی باشد زیرا عوامل دیگری چون دانسیته فوم و ساختار پلی ال نیز در این امر موثر می باشند.

فوم سرد

پس از خروج فوم سرد از درون قالب معمولا آن را از طریق وکیوم و یا استفاده از غلطک های موازی تحت تنش فشاری و کششی قرار می دهند تا ساختار جابجایی هوا در درون شبکه سلولی فوم قبل از شکل گیری نهایی آن، ایجاد شود. لازم به ذکر است که این کار مانع از جمع شدگی قطعات فوم سرد پس از تولید می شود.

اطلاعات فرایندی فوم سرد پلی یورتان

دمای مصرف مواد: ۲۸-۲۵ درجه سانتیگراد

دمای قالب: ۵۵-۴۵ درجه سانتیگراد

نسبت وزنی پلی ال به ایزوسیانات: ۱۰۰ به (۵۰ تا ۷۰)

زمان کرم تایم: ۱۲ ثانیه

زمان اتمام رشد: ۱۰۰ ثانیه

دانسیته فوم آزاد: ۴۵ کیلوگرم بر متر مکعب

زمان قالبگیری: ۲۰۰ ثانیه

کاربرد های فوم سرد پلی یورتان

فوم های سرد پلی یورتان در تولید انواع صندلی های اداری، مبلمان خانگی، صندلی انواع خودروها، زین موتورسیکلت و بسیار صنایع دیگر کاربرد دارند.

شما دوستان محترم نیز می توانید از طریق صفحه پرسش و پاسخ سوالات خود را مطرح نمایید. IranPU  تلاش خواهد کرد در حد توان خود به این پرسش ها پاسخ دهد.