استفاده از قدرت باد با چسب پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۱۵ مهر ۱۳۹۳

شرکت هنکل از نوآوری جدیدی در عرصه تکنولوژی چسب پلی یورتان، درزگیر ها و روان کننده ها رونمایی کرد. این تکنولوژی های تازه در افزایش کارایی و اقبال به استفاده از انرژی باد به عنوان یک انرژی سبز و تجدیدپذیر موثر خواهند بود.

در سالیان گذشته پیشرفت های چشمگیری در استفاده از چسب پلی یورتان در احداث نیروگاه های بادی کارآمدتر صورت پذیرفته است. در نمایشگاه انرژی بادی سال ۲۰۱۴ که از ۲۴ تا ۲۶ سپتامبر سال ۲۰۱۴ (برابر با ۴ تا ۶ مهرماه ۱۳۹۳) در هامبورگ آلمان برگزار گردید، شرکت هنکل از نوآوری جدیدی در عرصه تکنولوژی چسب پلی یورتان، درزگیر ها و روان کننده ها رونمایی کرد. این تکنولوژی های تازه در افزایش کارایی و اقبال به استفاده از انرژی باد به عنوان یک انرژی سبز و تجدیدپذیر موثر خواهند بود.

turbines

شرکت هنکل با معرفی تکنولوژی جدید چسب پلی یورتان مورد استفاده در پره های چرخان توربین های بادی، گام مهمی در ورود به بازار انرژی بادی برداشته است. نمونه کارها از چسب پلی یورتان تحت نام تجاری “لوستایت” با تکنولوژی پلی یورتان تولید می شوند.

 چسب جدید دارای مزایای بسیاری است از جمله:

– کاهش انرژی مورد نیاز برای اتصال پره های توربی بادی

– کاهش زمان و هزینه تولید پره های توربین های بادی

همچنین از سایر خواص این چسب جدید قابلیت پخت و کاربری در دمای اتاق، قابلیت استفاده در سیستم های تولیدی اتوماسیونی و قابلیت اتصال قطعات کوچک و مفاصل ضعیف با یکدیگر اشاره کرد.

اگرچه استفاده از چسب پلی یورتان جدید است اما این چسب ها پیش از این در بخش های دیگر صنعتی کارکرد خود را اثبات کرده اند. بطور مثال در کارخانه های کشتی سازی به مدت ۴۰ سال از چسب پلی یورتان به عنوان چسب مقاومت کننده در دماهای بسیار پایین (منفی ۱۸۰ درجه سانتیگراد) استفاده می شده است. این چسب ها در کامیون های یخچالی باعث استحکام ساختاری مضاعفی شده اند. همچنین چسب های بدون حلال پلی یورتانی در تخته های اسکی نیز بکاربرده شده است.

هنکل به عنوان رهبر جهانی بازار چسب پلی یورتان، حدود ۴ سال برای طراحی کاربردی این چسب ها در صنایع توربین های بادی به تحقیق و توسعه مشغول بوده است.

 Henkel-Composites1

مزیت اصلی چسب پلی یورتان، استفاده آسان از آن ها در فرایند های گرمازا، انقباض های کم تر و کاهش واکنش های جانبی در مقایسه با چسب های با پایه رزین اپوکسی است. همچنین فرایند استفاده از چسب پلی یورتانی نیازی به افزودن انرژی خارجی برای انجام فرایند پخت نمی باشد. در حالی که چسب های بر پایه رزین اپوکسی نیازمند صرف انرژی و دمای بالا برای فرایند پخت خود می باشند، چسب پلی یورتانی نیاز به انرژی و صرف زمان را کاهش می دهند.

 سرعت پخت و تولید در فرایند های استفاده از چسب پلی یورتانی با افزایش اندکی دما به سیستم قابل افزایش می باشد. به طور مثال با افزایش ۱۰ درجه سانتیگرادی دمای فرایند پخت چسب پلی یورتان، زمان ان به نصف کاهش می یابد. این ویژگی ها باعث انعطاف چسب پلی یورتانی در کاربردهای گوناگون از آن می شود.

مقایسه درجه حرارت پخت بسیار پایین و واکنش گرمازای ملایم برای متریال هایی که می خواند چسبانده شوند در مقابل سایر سیستم های چسبی، بسیار مناسب است. برای مثال پره توربین تولید شده با چسب پلی یورتان، در زمان مشخص ترک خوردگی کمتری را در مقابل تنش معین از خود نشان می دهند. خواص کشسانی چسب پلی یورتان موجب مقاومت خستگی مناسب آن می شود.