کاهش وزن خودرو، با تغییر فناوری صندلی خودرو

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۳

طراحان خودرو تلاش های زیادی برای کاهش مصرف سوخت توسط کاهش وزن وسیله نقلیه انجام داده اند. راه حلی که ممکن است تا به حال نیز به تاخیر افتاده باشد، این راه حل جدید؛ استفاده از صندلی های دارای حالت ارتجائی می باشد.

استفاده از مواد جدید برای کاهش وزن صندلی خودرو ها

طراحان خودرو تلاش های زیادی برای کاهش مصرف سوخت توسط کاهش وزن وسیله نقلیه انجام داده اند. راه حلی که ممکن است تا به حال نیز به تاخیر افتاده باشد، این راه حل جدید؛ استفاده از صندلی های دارای حالت ارتجائی می باشد.

صندلی های داری حالت ارتجائی اخیراَ توسط فوم های پلی یورتان متراکم تولید می شوند که منجر به افزایش قیمت ها می شوند. کمپانی Johnson Controls که یکی از عرضه کنندگان صندلی خودرو و برخی از سایرقطعات داخلی خودرو می باشد، راهکار ها و تدابیر جدیدی برای تولیدکنندگان خودرو در حیطه تکنولوژی مورد استفاده آنها طرح کرده و توسعه داده است.

فوم صندلی خودرو

در محصول نهایی (صندلی خودرو) کاهش وزن قطعه وابسته به ضخامت پرکننده و دانسیته فوم است. اریک میشالاک، مهندس ارشد این شرکت می گوید: “ویژگی صرفه جویی در وزن خیلی بیشتر از یک جایگزینی صِرف می باشد”.

میشالاک معتقد است که: “فنرهای پلاستیکی در بازار زیاد می باشند اما سازگاری آنها با محصولات ما هنوز تایید نشده است”. هزینه وابسته به مواردی از قبیل اندازه و دوام دارد. در ابتدای تولید وسایل نقلیه فنرها و موی اسب در صندلی خودروها برای ایجاد حالت تعلیقی و پرکننده استفاده می شد.

پیشرفت در علم شیمی پلی یورتان ها و مخصوصاَ فوم های پلی یورتان، منجر به صرفه جویی در هزینه ها، تولید و تسهیل شکل دهی شد. میشالاک می افزاید: “در طول دهه گذشته، ما موفق شده ایم هر سه سال یکبار تقریباَ ۱۰ درصد از وزن صندلی خودروها را کاهش دهیم”

او می گوید مقایسه وزن صندلی ها، تنها با تمرکز بر روی ساختار آن ها کار ساده ای نیست، وی می گوید: ” امروزه میانگین وزن صنلی ها دربازار تکامل یافته تولید تقریبا برابر با ده و نیم کیلوگیرم می باشد و باید در تولید بعدی شرکت که احتمالا ۱۲ تا ۱۸ ماه به بازار عرضه خواهد شد این وزن به نه و نیم کیلوگرم کاهش یابد”

میشالاک می گوید: “شرکت چندین سال قبل صندلی مدل Comfort-thin را با صندلی عقب نازک تری تهیه کرد اما هنوز در حال بررسی می باشد و به مرحله تولید نرسیده است. صندلی عقب نازک تر میزان تودوزی لازم برای پوشش پشتی صندلی را نیز کاهش، ضخامت زیر سری را نیز کم کرده و همچنین فضای جای پا در داخل کابین را افزایش می دهد.”

عامل مهم دیگر برای تولید کنندگان این است که با کاهش ضخامت صندلی عقب، ابعاد کابین نیز تحت تاثیر قرار می گیرد.

فوم پلی یورتان صندلی

میشالاک می گوید:” این منجر به کوتاه شدن طول کابین می شود”. او می گوید:” تولید کنندگان خودرو می توانند حدود ۵۰ میلی متر از طول وسیله نقلیه را کاهش دهند.”

وی می افزاید: “در این صورت شاسی، گیربکس، دینام، ترمزها، کابل کشی، و .. تحت تاثیر قرار خواهند گرفت. “در سالیان اخیر این یک رویکرد جامع برای سبک کردن کل وسیله نقلیه برای تولیدکنندگان خودرو می باشد.

ما مواد زیادی را مورد برسی قرار دادیم از قبیل محصول فیبر نارگیل FaserTec ، که امروزه در حال تولید در اروپا می باشد.”

شرکت می گوید، فیبر نارگیل از مواد تجدید پذیر پیوند داده شده به یک پوشش غیر بافته شده ساخته شده است. امروزه از این محصول پایه گیاهی در تولید سالیانه ۱٫۵ میلیون صندلی در اروپا استفاده می شود.