نانو پوشش تاخیرانداز آتش برای فوم پلی یورتان

تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۳۹۳

نگرانی ها درمورد اثر تاخیراندازهای شعله فعلی مورد استفاده در صنایع مبلمان و تشک، بر روی سلامتی انسان ها موجب شده است که محققان صنعتی به تازگی برروی تولید یک تاخیرانداز آتش فوم پلی یورتان موثر تر با ایمنی بالاتر و دوستدار محیط زیست متمرکز شوند.

نانو پوشش های تاخیرانداز آتش ایمن تر و سبز هستند

نگرانی ها درمورد اثر تاخیراندازهای شعله فعلی مورد استفاده در صنایع مبلمان و تشک، بر روی سلامتی انسان ها موجب شده است که محققان صنعتی به تازگی برروی تولید یک تاخیرانداز آتش موثر تر با ایمنی بالاتر و دوستدار محیط زیست متمرکز شوند.

اخیرا محققان ماده تاخیر انداز آتشی با خواص دوستدار محیط زیستی توسعه دادند که مناسب برای فوم های پلی یورتان مورد استفاده در نیمکت ها و لوازم تختخواب میباشند. گزارش این محققان در مورد این بازدارنده ها به تازگی در نشریه ACS Macro Letters به چاپ رسیده است.

آتش سوزی فوم پلی یورتان

 دکتر گرونلان  و همکارانش توضیح داده اند که مبلمان داخلی و تشک ها مواردی هستند که در ایالات متحده سالیانه حدود ۱۷۰۰۰ بار آتش می گیرند و منجر به کشتار بیش از ۸۷۰ نفر ، هزاران مجروح و میلیون ها دلار از بین رفتن اموال می شوند. از آنجا که فوم پلی یورتان مورد استفاده در این لوازم بسیار اشتعال پذیر است، سازمان های حافظ حقوق مصرف کنندگان، استانداردهای ایمنی سختگیرا نه ای را جهت کاهش اشتعال پذیری این اقلام تدوین و تصویب کرده اند. اما نگرانی ها در مورد اثرات ضد سلامتی و نگرانی های محیط زیستی در مورد برخی تاخیراندازهای آتش سنتی که تولیدکنندگان برای رسیدن به این استانداردها به محصولات خود می افزودند هنوز موجود می باشد. به همین دلیل تیم تحقیقاتی دکتر گرونلان مصمم به توسعه و تولید تاخیراندازهای آتش ایمن تر و دوستدار محیط زیست تر گرفتند.

آتش سوزی فوم پلی یورتان

آنها تحقیقات موفقیت آمیز و آزمون های آزمایشگاهی خوبی بر روی پوشش های تاخیر انداز آتش برای فوم پلی یورتان داشته اند. ” نانو پوشش” لایه ای بسیار نازک بوده که تقریباَ ۱۰۰۰ لایه از آن روی هم ضخامتی به اندازه ضخامت تار موی انسان دارد و از پلیمری بی خطر تولید می شود که در هنگام تماس آتش “پوشش محافظی از گاز” ایجاد می کند و مانع رسیدن اکسیژن جهت دامن زدن به آتش و گسترش شعله ها می شود. این اولین تاخیرانداز آتش است که هم گرمای آزاد شده از آتش را کم می کند و هم مانع چکه کردن فوم و گسترش شعله به بقیه اتاق و فضا می شود.

فوم پلی یورتان مبل

در گزارش منتشر شده توسط آن ها آمده است: “کاهش گرمای آزاد شده بسیار مهم است زیرا سرعت توسعه آتش را کم می کند که منجر می شود در صحنه آتش سوزی افراد زمان بیشتری برای فرار یا انتقال فوم به محیط خارج برای جلوگیری از صدمات بیشتر داشته باشند”.