مصاحبه: فرانچسکومانی مدیرت Gruppo Manni ایتالیا

تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۳

Gruppo Manni در نوآوری و کارآفرینی سابقه‌ای طولانی دارد. “ماجرای شرکت در سال ۱۹۴۵ آغاز شد”. آقای فرانچسکو مانی با شور و هیجان مسیر پیشرفت، ارتقاء و رمز ماندگاری این گروه را بازگو کرده و بدین‌وسیله آموزه‌ای ارزشمند برای مقابله با بدترین بحران‌های اقتصادی – از دوران بعد از جنگ جهانی تاکنون – را به ما می‌دهند.

“تنها راه مقابله با شرایط بحرانی، نوآوری و تلاش مستمر برای تولید کالاهای باکیفیت‌تر است…”

مصاحبه با آقای “فرانچسکو مانی” مدیرعامل Gruppo Manni ایتالیا

Mani_Mid

Dr. Francesco Manni

 Gruppo Manni که مقر اصلی آن در شهر “ورونا” است، یکی از سرشناس‌ترین نام‌ها در میان شرکت‌های کارآفرین، ممتاز و موفق ایتالیا است. این شرکت ۹۰۰ نفر پرسنل و۲۰ مرکز توزیع و خدمات در ایتالیا و سایر نقاط جهان دارد. گردش مالی این گروه، با رهبری آقای دکتر فرانچسکو مانی و پدرش سالانه معادل ۵۰۰ میلیون یورو است. محصولات Gruppo Manni در مقایسه با سایر محصولات ایتالیایی که در دنیا به لوکس بودن مشهور می‌باشند، بر اساس ماهیت یک کالای صنعتی از زرق‌وبرق کمتری برخوردار هستند ولی به همان اندازه در بازارهای بین‌المللی مطرح و مشهور می‌باشند. یک نمونه بارز – که کمتر کسی ممکن است از آن آگاهی داشته باشد – این است که ۷۰% سازه‌های فلزی استفاده‌شده در ساختمان مرکز تجاری معروف میلان به نام Rho و بیش از ۵۰% سازه‌های فلزی استفاده‌شده در مقر نمایشگاه‌های Expo 2015 که شامل ساختمان‌های ایتالیا و آمریکا می‌باشد، از تولیدات این گروه است.

Gruppo Manni در نوآوری و کارآفرینی سابقه‌ای طولانی دارد. “ماجرای شرکت در سال ۱۹۴۵ آغاز شد”. آقای فرانچسکو مانی با شور و هیجان مسیر پیشرفت، ارتقاء و رمز ماندگاری این گروه را بازگو کرده و بدین‌وسیله آموزه‌ای ارزشمند برای مقابله با بدترین بحران‌های اقتصادی – از دوران بعد از جنگ جهانی تاکنون – را به ما می‌دهند.

یکی برای همه، همه برای یکی

در طول سال‌ها خانواده Manni که هنوز هم مالکیت کامل این گروه را دارند و مستقیماً آن را مدیریت می‌کنند، توانسته‌اند فعالیت مجموعه را در بخش‌های متنوع گسترش داده و بر ساختار نوآورانه ارائه خدمات بر اساس نیاز مشتری به شکل فزاینده‌ای تمرکز کنند. اکنون این مجموعه در سه زمینه اصلی فعالیت می‌کند. اولین مورد که نشانگر ریشه اولیه شرکت هست واحدهای تولیدی/خدماتی است، به قول فرانچسکو مانی “روشی که مدل‌های Lego یا Meccano را به یاد ما می‌آورد”. ” ما تمامی قطعات موردنیاز مشتریان خود را به‌صورت آماده نصب فراهم می‌کنیم که آن‌ها از کار در کارگاه بی‌نیاز شوند”. مورد مهم دوم نصب پانل‌های پلی یورتان با ضریب انتقال حرارت پائین روی سقف‌ها و دیوارها است که در ساخت بناهای عمومی و صنعتی به کار می‌رود. با ادغام این دو سرویس Gruppo Manni می‌تواند خدماتی جامع و سودآور به مشتریان خود ارائه کند. مورد سوم که جدیدترین آن‌هاست برای ارائه سیستم‌های تولید انرژی از منابع ای مانند صفحات خورشیدی، باد و گازهای بیولوژیک است. با تشکر از پلی تکنیک “تورین” ما در حال کسب تخصص لازم درزمینهٔ به دست آوردن انرژی هیدروالکتریک از آبراه‌های غیر هم‌سطح نیز هستیم.

یک خانواده، یک شرکت و چندین ایده موفق

۷۰ سال پیش بود که “لوئیجی مانی” کسب‌وکار خود را درزمینهٔ فروش آهن‌آلات مستعمل جهت استفاده در صنعت ساختمان بنا نهاد. “ما کار خودمان را فقط با تجارت شروع کردیم”، بعد از گسترش شرکت در دهه شصت که توسط “جوزپه مانی” رهبری می‌شد، در دهه  هفتاد شرکت به نقطه عطف مهمی رسید. پدر من ایده تأسیس “یک واحد تولیدی/خدماتی که نه‌تنها برای تولید قطعات از ورق‌های فلزی – که مشابه آن در کشورهای دیگر نیز وجود داشت – بلکه مرکزی که محصولاتی با طول‌های بلند مانند تیرها، پل‌ها و سازه‌های U-شکل و سایر آهن‌آلات ساختمانی را عرضه نماید” را ارائه کرد. در آن زمان این‌یک ایده کاملاً انقلابی بود و به یک موفقیت آنی در صنعت ساختمان و دنیای سازه‌های فلزی تبدیل شد. بدین ترتیب، محصولاتی که قبلاً کالای خاص محسوب می‌شدند به سهولت قابل‌دسترسی شدند، هزینه‌ها کاهش پیدا کرده و باعث رونق قابل ملاحظه کاربرد آهن‌آلات در این‌گونه سازه‌ها شد. گو اینکه در سالهای آینده نیز خیلی‌ها از این مدل استفاده خواهند کرد، ولی Gruppo Manni با فراوری و فروش بیش از ۴۰۰،۰۰۰ تن آهن‌آلات در سال، هنوز پیشرو بازار جهانی است. فرانچسکو مانی اضافه می‌کند، “سال ۱۹۸۹ نشان باارزش دیگری بر تاریخ گروه مانی به‌جای گذاشت، یعنی خریداری شرکت Isopan. کارخانه‌ای که هنوز در Frosinone قرار دارد و متعلق به خانواده Brollo میلان بود. فرانچسکو و پدرش جوزپه تصمیم گرفتند ابتدا سهام عمده این شرکت را بخرند سپس کل شرکت را. یک ایده موفق دیگر: به لطف این حرکت، گروه مانی می‌تواند به غیر از قطعات فلزی تشکیل‌دهنده سازه اصلی، پوشش سطوح بیرونی را نیز با پانل‌های خود عرضه نماید. فرانچسکو مانی اشاره می‌کند “پانل‌ها سبک هستند و حمل آن‌ها آسان است”. “برعکس سایر محصولاتی که ما تولید می‌کنیم، پانل‌ها بیشترین احساس رضایت را به ما می‌دهند، چون آن‌ها قطعاتی کامل و آماده نصب هستند. یک قطعه پانل نشان تجاری قابل رویتی است که مصرف‌کننده آن را بلافاصله با تولیدکننده مشخصی ارتباط می‌دهد. درواقع از طریق “برند” یک ارتباط مستقیم بین ما و مشتریان ایجاد می‌شود.

آقای مانی میگویند: “البته ما نباید فراموش کنیم پانل‌ها کلاً در ایتالیا اختراع شده‌اند. ما و رقبایمان، صاحب پیشرفته‌ترین و کاراترین دانش فنی در سطح جهان برای این نوع محصولات هستیم.”

جهانی‌شدن

گروه مانی هم از روی میل به پیشرفت و همچنین به‌عنوان ملزومات پیشرفت همیشه به بازارهای خارجی توجه خاصی داشته است. گرچه شرکت از مدت‌ها پیش مراکز تولید متعددی در خارج از کشور تأسیس کرده ولی هسته مرکزی تولید و اداره شرکت در ایتالیا بوده و باقی خواهد ماند. فرایند جهانی‌شدن با ورود به بازار پانل شروع شد. در سال ۲۰۰۱ شرکت تصمیم گرفت با تأسیس کارخانه‌ای در بارسلون- اسپانیا ظرفیت تولید را افزایش داده و در بازارهای خارجی حضور داشته باشد. همچنین در سال  ۲۰۰۷ شرکت کارخانه‌ای در نزدیکی بخارست، پایتخت رومانی و در سال ۲۰۱۲ کارخانه‌ای هم در شهر Balle  آلمان تاسیس کرد. و فتح بازارهای خارجی ادامه خواهد داشت. شرکت به‌زودی در روسیه پانل تولید خواهد کرد، این در حالی است که طی سال ۲۰۱۵ یک مرکز تولیدی در مکزیک راه‌اندازی خواهد شد. زمینه فعالیت بین‌المللی شرکت تولید انرژی از منابع قابل بازیافت را هم شامل می‌شود. سرمایه‌گذاری هوشمندانه‌ای که در کشور مراکش در بخش صفحه‌های خورشیدی انجام‌شده بیانگر همین موضوع است.

ساختمان مرکزی Gruppo Manni واقع در شهر Verona

ساختمان مرکزی Gruppo Manni واقع در شهر Verona

تحقیقات هدفمند برای مبارزه با بحران: همکاری ce|de|pa 

آقای جوزپه مانی تردیدی ندارند که “نوآوری و تمرکز روی تولید محصولات برتر، یعنی محصولاتی که بهتر از محصولات موجود در بازار باشند، تنها راه گذر از این بحران اقتصادی است. این سخت‌ترین بحران اقتصادی است که ایتالیا تاکنون تجربه کرده است”. این بحران اقتصادی تأثیر فراوانی در صنعت ساختمان داشت. بهره‌مندی از خدمات ce|de|pa (مرکز تحقیقات ساندویچ پانل) به فعالانی مثل ما این امکان را می‌دهد که فراتر رفته و فنّاوری‌های نوین را تا بالاترین حد ممکن آزمایش کنیم و به نتایجی در سطح عالی دست پیدا کنیم. من و کارکنانم خیلی زود متوجه کمکی که این مرکز می‌تواند به ما بکند، شدیم. مکانی برای انجام تحقیقات روی طراحی‌های هدف گزاری شده بر اساس نیازهای بازار. مشتریان از ما محصولاتی می‌خواهند که چیز بیشتری به آن‌ها بدهد، و شرکت SAIP با داشتن مرکز تحقیقاتی مانند ce|de|pa، شرایطی را فراهم می‌کند که ما را قادر به انجام این کار می‌کند”. آقای فرانچسکو مانی میگویند: “راجع به بخش فلزکاری استانداردهای اعمال‌شده روی مواد پوشاننده سطوح پانل‌ها و مراحل مختلف تولید (مثلاً، برش و فرمینگ) به‌اندازه‌ای سخت‌گیرانه شده‌اند، که بخش تحقیقات فقط فاکتورهای حاشیه‌ای را می‌تواند بهبود بخشد. هزینه‌های صرف شده درزمینهٔ افزایش کیفیت محصول و همچنین در فرایند تولید نتایجی عالی به دنبال داشته است. همه ما میدانیم که فوم‌های پلی یورتان هنوز پتانسیل بالایی برای نوآوری و بهینه شدن دارند. بخصوص درزمینهٔ خواص آتش ناپذیری، که همه روزه مقررات سخت‌گیرانه‌تری برایش وضع می‌شود و پانل‌های پشم سنگ هنوز هم بهترین نتایج را ارائه می‌دهند، تحقیقات در آن زمینه می‌توانند واقعاً پیشرفت کنند. نسبت قیمت به کیفیت به‌ویژه برای کالاهای مورد استفاده در ساختمان‌های پیش‌ساخته هنوز هم بسیار مهم است چون قیمت پائین یک فاکتور حیاطی است”.

State-of-the-art technology in ce|de|pa : (یک خط تولید کامل که به کارهای آزمایشی و نمونه سازی اختصاص داده شده)

State-of-the-art technology in ce|de|pa: (یک خط تولید کامل که به کارهای آزمایشی و نمونه سازی اختصاص داده شده)

چالش‌های پیش رو

پانل‌های پیش‌ساخته کاربرد گسترده‌ای در ساختمان‌های صنعتی دارند، ولی تا به امروز کاربرد محدودی در ساختمان‌های مسکونی داشته‌اند. معمولاً برای ساخت مکان‌های زندگی مصالحی انتخاب می‌شوند که مقرون‌به‌صرفه تر هستند، البته این مورد در ساختمان‌های دیگر هم می‌تواند مطرح باشد. مصالح معمولی (برای نمونه چوب) در نظر عموم راحت‌تر و زیباتر هستند. درحالی‌که پانل‌های پلی یورتان قطعاً عملکرد فنی بهتری نسبت به مصالح دیگر دارند. آقای مانی می‌افزایند، ” امیدوارم بخش تحقیقات روی این موضوع تمرکز کرده و این شکاف را از بین ببرد. من فکر می‌کنم که این می‌تواند افق تازه‌ای باشد.

یک واحد مسکونی ساخته شده از پنل های پیش ساخته

یک واحد مسکونی ساخته شده از پنل های پیش ساخته

ارائه فقط یک گواهی‌نامه بین‌المللی. آیا یک رویاست؟

“پیدا کردن راه در جنگل انبوه قوانین و مسئولین آن‌ها در کشورهای مختلف، خودبه‌خود یک کار شاق است”. آقای مانی تأکید می‌کنند. “برای تائید کیفیت یک پانل هر کشوری سازمان‌های مربوطه خود، آیین‌نامه‌های خود و خط قرمزهای خودش را دارد. این قوانین در آمریکا و سوئیس متفاوت هستند، ولی در داخل خود اروپا هم هر کشوری قوانین خاص خودش را دارد، مانند آلمان، فرانسه، اسپانیا، همچنین لهستان، مجارستان، و جمهوری چک. بنابراین تولیدکنندگان پانل باید وقت و هزینه بیشتری را برای انجام الزامات قانونی صرف کنند تا گواهی‌نامه‌های متعددی را برای یک محصول اخذ نمایند” .ce|de|pa با شبکه اروپایی لابراتوارهای صادرکننده گواهی کیفیت پانل متحد شده است که گواهی کیفیت اولیه‌ای برای پانل ساخته‌شده ارائه بدهد. آقای مانی در خاتمه گفتند، “این‌یک اقدام خیلی خوب و نخستین گام در جهت یکپارچه کردن گواهی کیفیت در کل اروپاست و امیدوارم در سطح بین‌المللی هم گسترش یابد.”.

باتشکر ویژه از جناب آقای آرمن زرکریان که این مصاحبه را ترجمه و ارسال نموده اند.