- - http://iranpu.com -

فوم های پلی یورتان پوسته دار (فوم اینتگرال اسکین)

اکنون که در وب سایت IranPU در حال مطالعه ی این مقاله هستید نگاهی به دسته صندلی اداری یا کامپیوتر خود انداخته و آن را به یاد بسپارید، احتمالا اولین تجربه آگاهانه شما از فوم  اینتگرال خواهد بود.

محصولات تولید شده با فوم پلی یورتان می توانند در گروه های مختلفی دسته بندی شوند. از سوی دیگر فوم های پلی یورتانی وجود دارند که فوم اینتگرال اسکین (فوم پوسته دار، فوم پوسته اینتگرال و یا فوم خود پوسته) نامیده می شوند و و به دو نوع فوم اینتگرال نرم و فوم اینتگرال سخت مجزا می گردند.

iran integral skin

 یکی از وجه تمایز های فوم اینتگرال ساختار پوسته سطحی آن است. فوم پلی یورتان اینتگرال دارای ویژگی های خاص از جمله ساختار پوسته سلول بسته می باشند، که بزرگترین مزیت آن مقاوت در برابر آب بوده و موجب استفاده از این فوم ها در سطوح خارجی همانند سطوح داخلی شده است. همانگونه که می دانید فوم های انعطاف پذیر پلی یورتان (فوم نرم) فاقد ویژگی ضد آب بودن می باشد حال آنکه فوم اینتگرال نرم علاوه بر ویژگی های انعطاف پذیری مناسب، از ساختار پوسته سلول بسته به عنوان محافظ این فوم در مقابل آب و رطوبت نیز بهره می برد.

مزایای کاربردی و امکانات فوم اینتگرال

همانطور که گفته شد، فوم اینتگرال دارای پوسته ای سلول بسته است که خاصیت ضد آب به آن می دهد. این گفته بدین معنی است که محصولات تولید شده از فوم اینتگرال نیاز به روکش و پوشش خارجی نداشته و این موجب صرفه جویی های فراوانی می شود. به منظور ارائه محصولات فوم اینتگرال اسکین باید تفکر هنری خود را نیز به کار گیریم. فوم اینتگرال می تواند توسط رنگدانه ها با تمامی رنگ های سیستم RAL تولید گردد و این ضروری به نظر می رسد زیرا بدون رنگ بودن فوم موجب تخریب و تغییر رنگ ظاهری آن در تماس با نور UV می شود علی الخصوص در محصولاتی که کاربرد خارجی دارند.

فوم های پوسته اینتگرال شامل یک هسته فومی دانسیته پایین با پوسته دانسیته بالا از همان ماده می باشد که در طی یک فرآیند قالبگیری تک مرحله ای تولید می گردد. این نوع خاص از فوم های پلی یورتان در طی دو نوع فرآیند قالبگیری باز و قالبگیری تزریقی (RIM) تولید می شوند. همچنین قالب های تولید قطعات فوم اینتگرال معمولا با ساختار چرمی شکل و نقش و نگاره های پوسته پرتقالی تولید می شوند و این موجب تولید محصولاتی با پوسته مشابه چرم طبیعی می شود. همچنین به منظور زیباسازی این قطعات از رنگ های IMC که در درون قالب فوم پاشیده می شوند و در حین فرایند شکل گیری فوم درون قالب به سطح فوم می چسبند استفاده می گردد. دمای قالب در فرآیند تولید فوم اینتگرال باید فی مابین ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد با توجه به خواص پوسته ای مورد انتظار تنظیم گردد.

مطالعات تئوریک و عملی در مورد فرآیند فوم اینتگرال نشان می دهد که افزایش دمای جداره قالب موجب افزایش ضخامت پوسته، کاهش ضخامت هسته و کاهش دانسیته هر دو بخش ساختاری فوم اینتگرال می شود.

دانسیته هسته با افزایش دمای قالب افزایش می یابد همچنین افزایش میزان عامل پف زا موجب افزایش مختصر ضخامت پوسته می گردد. دمای قالب در فرآیند تولید فوم اینتگرال باید فی مابین ۴۰ تا ۷۰ درجه سانتیگراد با توجه به خواص پوسته ای مورد انتظار تنظیم گردد.

فوم های اینتگرال با توجه به کاربرد آن ها معمولا با سختی مابین ۳۰ الی ۸۵ در Shore A و دانسیته ۳۵۰ الی ۷۵۰ کیلوگرم بر مترمکعب تنظیم می شوند.

عوامل پف زا در فوم اینتگرال

در گذشته گاز R11 به عنوان عامل پف زا در فوم اینتگرال مورد استفاده قرار می گرفت که با گذشت زمان گاز دیگری از گروه گاز های CFC با عنوان گاز ۱۴۱B و یا گاز های غیر CFC و گازهای آزوتروپ به دلیل استفاده آسان تر، آثار مخرب محیط زیستی کمتر و اثرات بهتر کیفی جایگزین گردید. همچنین در انواعی از فوم اینتگرال اسکین، از آب به عنوان عامل پف زا استفاده می شود که به دلیل تولید پوسته های نازک تر، توصیه نمی شود.

کاربرد های فوم اینتگرال نرم

فوم های پلی یورتان اینتگرال به عنوان مواد ساختاری کاربردهای بسیار گسترده [1] ای دارند و خواص فیزیکی و مکانیکی این نوع فوم بطور قابل توجهی تحت تاثیر ساختار آن می باشد که به نوبه خود در فرآیند تزریق شکل می گیرد.

فوم پلی یورتان اینتگرال

از جمله کاربردهای معمول فوم اینتگرال نرم می توان به صنایع مبلمان ادرای (به عنوان دسته و پشت سری صندلی ها)، براکت ایمنی در آسانسورها، قطعات صندلی چرخ دار، غلطک، درام،  صندلی لیفتراک و تراکتور، دستگیره درب و بسیاری کاربردهای متنوع دیگر می توان نام برد.