فوم اسپری پلی یورتان ؛ خواص و کاربردها

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۲

فوم اسپری پلی یورتان (SPF) که از انواع فوم های سخت پلی یورتان می باشد برای عایق کاری سقف ها، دیوارها، زیرزمین و اتاق های زیر شیروانی ساختمان ها، لوله ها، مخازن و مرغداری ها و گلخانه ها استفاده می شود و دانسیته و ضریب انتقال حرارت پایین دارد.

فوم سخت پلی یورتان (Rigid Polyurethane Foam) به عنوان عایق حرارتی کاربردهای فراوانی دارد. ضریب انتقال حرارت پایین این نوع از فوم های پلی یورتان و دارا بودن راندمان بالای عایق کاری موجب استفاده فراوان و گسترده از این نوع فوم پلی یورتان در منازل و صنایع شده است.

فوم های سخت پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی در اشکال مختلف مانند ساندویچ پانل پلی یورتان، انواع پوشش پلی یورتان، عایق حرارتی میانه درب ها، درزگیر پلی یورتان انواع اتصالات، عایق حرارتی کف سردخانه ها و  فوم اسپری پلی یورتان مورد استفاده قرار می گیرند.

فوم اسپری پلی یورتان

در بنا های از قبل ساخته شده، سطح مقاطع در اشکال پیچیده و  دارای ابعاد غیر هندسی و در برخی مواقع برای عایق آستری دکوراسیون داخلی و بیرونی ساختمان ها از فوم اسپری پلی یورتان (Spray Polyurethane Foam) استفاده می شود.

فوم پلی یورتان پاششی که در اصطلاح صنعتی فوم اسپری پلی یورتان (SPF) نامیده می شود، همانند سایر فوم های پلی یورتان سخت از دو جزئ پلی ال و ایزوسیانات تشکیل گردیده است. یکی از اجزای تشکیل دهنده پلی ال در این نوع از مواد اولیه پلی یورتان، عامل پف زا (Blowing Agent) که یکی از انواع گازهای کلرو فلروکربن (CFC) مانند گاز ۱۴۱B می باشد. این گاز با تبخیر در اثر گرمای حاصل از واکنش پلی ال و ایزوسیانات، حباب های سلول بسته ای را در درون پلی یورتان پاششی در حال تشکیل ایجاد می کند که زیربنای خواص این نوع از فوم ها به عنوان عایق حرارتی می باشد.

فوم اسپری پلی یورتان

سرعت واکنش میان پلی ال و ایزوسیانات در فوم های اسپری پلی یورتان بسیار بالا می باشد به گونه ای که پس از پاشش مخلوط پلی ال و ایزوسیانات برروی سطح مورد نظر (حتی سطوح عمودی و سطوحی که در خلاف جهت جاذبه زمین نصب شده اند) واکنش تشکیل فوم پلی یورتان با سرعت بالایی آغاز شده (کمتر از ۲ ثانیه پس از پاشش واکنش فوم شدن آغاز و در کمتر ۲۰ ثانیه فوم پلی یورتان پاششی تشکیل گردیده و ساختار فوم شکل می گیرد) و فوم اسپری پلی یورتان با سرعت بالا و بدون شره مواد به پایین و با چسبندگی بالا به سطح تشکیل می گردد.

با توجه به نوع پروژه هایی که از فوم اسپری پلی یورتان به عنوان عایق حرارتی در آن ها استفاده می شود، دستگاه های پاشش فوم اسپری پلی یورتان در دو نوع هیدرولیک و پنوماتیک و به صورت قابل حمل طراحی و ساخته می شوند.

دستگاه پاشش فوم پلی یورتان

ضخامت و دانسیته فوم پاششی پلی یورتان وابسته به نوع کاربرد مورد انتظار از آن متغیر می باشد. طول عمر مفید فوم اسپری پلی یورتان با توجه به عوامل محیطی حداقل ۱۰ تا ۱۵ سال بوده و حشرات و باکتری ها با توجه به ماهیت سلول بسته آن نمی توانند در آن زندگی و رشد نمایند. از سایر ویژگی های این فوم پاششی پلی یورتان وزن بسیار پایین آن جهت استفاده برای سطوح با مقاومت پایین می باشد.

همچنین به منظور جلوگیری از آتش سوزی این نوع از فوم ها طبق استاندارد های جهانی از انواع B2  (خودخاموش شونده – کندسوز) فوم اسپری پلی یورتان استفاده می گردد.

برخی از کاربردهای فوم اسپری پلی یورتان به شرح زیر است:

عایق حرارتی سقف ها، دیوارها، زیرزمین و اتاق های زیر شیروانی

عایق حرارتی صنعتی برای لوله ها و مخازن

 تجهیزات سردخانه ای، کولرها و فریزرهای صنعتی

عایق کاری حرارتی واگن های قطار، کشتی ها و شناورها

عایق کاری حرارتی مرغداری ها و گلخانه ها

لازم به ذکر است که از انواع سلول باز فوم اسپری پلی یورتان به عنوان عایق صوتی در کاربردهای مختلف مسکونی، ترافیکی و صنعتی استفاده می شود.

 

شرکت پاش کار

شرکت پاش کار

نویسنده : Iran PU