- - http://iranpu.com -

عایق حرارتی پلی یورتان در پنجره های شیشه ای

عایق حرارتی پلی یورتان در پنجره های شیشه ای

به تازگی شرکت بایر مواد پلی یورتان خاصی با مزایایی بیشتر نسبت به فلزات، چوب و PVC عرضه کرده اند، بایر توانسته موادی با دوام، محکم و با راندمان بالا برای چهارچوب پنجره ها کوچک که عایق حرارتی می باشند ارائه دهد. این مواد بر پایه پلی یورتان هستند.

این مواد جدید امکان تولید پروفیل هایی با طول بسیار باریک و عمق نصب کم می باشند، عمق نصب کم موجب استفاده بهینه از آن ها برای شیشه کاری سقف ها و یا جاهایی که فضا محدود می باشد، شده است.

عایق حرارتی پنجره

عایق کاری حرارتی کارآمد ساختمان ها نه تنها مصرف انرژی را کاهش می دهد، بلکه صرفه اقتصادی برای مالکان نیز در بر دارد. افزون بر این، سهم به سزایی در ذخیره منابع طبیعی و حفاظت از محیط زیست و آب و هوا دارند. پنجره ها و درب ها اغلب موارد اصلی اتلاف انرژی در ساختمان ها می باشند. برای کاهش اتلاف انرژی گرمایی، نه تنها باید شیشه های چند جداره استفاده کرد بلکه باید اطمینان حاصل کرد که چهارچوب ها کاملاَ درزگیری شده و عایق می باشند. امروزه پنجره های بزرگ که اتاق را با نور زیادی پر می کنند، علی الخصوص در ساختمان های عمومی بسیار مورد توجه می باشند. در نتیجه چهارچوب ها می بایست ضمن حفظ استحکام خود از نظر استحکام و پایداری ابعادی، کوچک تر و کم سطح تر شوند.

با توجه به این نیاز ها، بخش تحقیقات شرکت بایر  مواد پایدار، محکم و بادوام بر پایه الیاف کامپوزیتی با ماتریس پلی یورتانی تهیه کردند. دکتر هافمن رئیس این پروژه در اروپا، خاورمیانه و آفریقا در این باره می گوید: ” این کامپوزیت ها به دلیل خواص عایق حرارتی بالا وعالی در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت”.  لازم به ذکر است که پلی یورتان ها علی الخصوص پلی یورتان های سخت با ساختار سلولی بسته، دارای هدایت حرارتی کم همانند چوب و پلی وینیل کلراید می باشند.

هافمن اضافه می کند “در موارد مطلوب، چهارچوب پنجره ها استانداردهای مرتبط با مقررات صرفه جویی در مصرف انرژی را دارا می باشند، و منجر به اجرای استانداردهای انرژی ساختمان سازی می شوند”. این مواد استحکام و پایداری ابعادی خوبی دارند، خواص مکانیکی عالی آنها می تواند در مرحله اول مربوط به ۸۰% الیاف شیشه ای باشد که در آنها استفاده شده است. این منجر می شود که بتوان پروفیل هایی با ارتفاع باریک و عمق نصب کم برای مثال در سقف ها یا جاهایی که محدودیت فضا هست مانند درهای کشویی در تراس ها و بالکن ها، تولید کرد.

خواص مکانیکی خوب این مواد نیز منجر به کاهش وزن نهایی می شود. این می تواند نصب و بازنصب محصولات تولید شده توسط آنها را در آینده راحت تر کند. مواد کامپوزیتی با پوشش مناسب و یا با اعمال یک فیلم چند لایه حفاظت می شوند. این کار منجر به جلوگیری از  پوسیدگی هایی همانند پوسیدگی چهارچوب های چوبی و احتمال شکنندگی همانند چهارچوب های PVC جلوگیری کرد.

پایداری ابعادی خوب این مواد بسیار ویژه و مفید است، چرا که تنها با تغییر دماهای شاخص در محل اتصال بین شیشه و چهارچوب پنجره تنش ایجاد می شود. پروفیل های فیبری به روشی پیوسته به نام Pultrusion ساخته می شوند. این فرایند شامل کشیدن مواد فیبر شیشه یا کربن از غلطک ها و وارد کردن آنها به یک جعبه ی تزریق  با محفظه بسته شده و در همانجا با مایع پلی یورتان به هم می آمیزند. تحت اثر دما، کامپوزیت فیبری، شکل داده می شود و در قالب کاملاَ پخت می شود و دراین مورد تشکیل پروفیل می دهد. سپس به ابعاد مورد نظر بریده می شود.

در نهایت، قطعات تولید شده (پس از براده برداری توسط ساییدن، فرزکاری یا مته کاری) وارد پنجره یا نماهای خارجی می شوند.  کار با سیستم های پلی یورتانی معمولاَ سرعت تولید را در مقایسه با مواد دیگر از قبیل پلی استر، وینیل استر و یا اپوکسی رزین ها افزایش می دهد.

امکان استفاده از روش تزریق Pultrudate های پلی یورتانی تنها در پنجره ها و نمای خارجی نمی باشد. کاربرد محتمل دیگر این مواد در بخش حمل و نقل می باشد به گونه ای که این مواد در مقایسه با آهن، دارای وزن کمتر و خواص مکانیکی بسیار خوبی می باشند. مثال های دیگر از قبیل پروژه های زیرسازی پل ها و دکل های برق و تلفن.

به علت مقاومت به شکستگی بالا و مقاومت به سایش خوب، قطعات U شکل ساخته شده از pultrudate برای ساخت تاسیسات صنعتی استفاده می شوند.

شرکت بایر یک تیغه روتور از جنس فیبر شیشه ای تقویت شده به منظور استفاده در توربین های بادی، در نمایشگاه پلاستیک K2013 به نمایش گذاشت. در این مورد رزین پلی یورتان مخصوصی به وسیله فرایند تزریقی توسط کمپانی برای این کاربرد تهیه شد.