- - http://iranpu.com -

دستگاه اسپری فوم پلی یورتان (بخش دوم)

گان ها (تفنگ ها)ی اسپری

اگر تمامی مواد مخلوط شده در اثر فشار ماشه از تفنگ اسپری خارج نشوند، در درون آن مانده و خشک خواهند شد. در فرایند تزریق و انتشار فوم می توان از انواع فناوری های متحرک و پایا استفاده کرد، با این حال ما در این نوشته بیشتر بر فرایند پاشش فوم تمرکز خواهیم کرد. پس از اختلاط دو جزء پلی ال و ایزوسیانات در درون تفنگ، آن ها با هم واکنش نشان داده و به دلیل بالا بودن سرعت واکنش در مواد اسپری شونده، تخلیه سریع و فوری مجاری اختلاط تفنگ از مواد واکنش داده بسیار مهم و تعیین کننده است.

گان پاشش فوم پلی یورتان

سیستم های پاکسازی محفظه اختلاط

اگر مواد فوم مخلوط شده به موقع از مجاری تفنگ پاششی خارج نشوند در درون آن فوم کرده و موجب گرفتگی و از کار افتادگی آن خواهند شد. به همین منظور در سیستم تفنگ های پاششی فوم پلی یورتان از سیستم پاکسازی استفاده می شود. سیستم های پاکسازی (شستشوی محفظه اختلاط) در دستگاه های تولید شده توسط تامین کنندگان مختلف، علی رغم اساس کاری یکسان، کمی متفاوت است و هر کدام دارای مزایا و معایب مختص خود می باشند. از انواع سیستم های پاکسازی (شوینده) می توان به سیستم پاکسازی مکانیکی، سیستم پاکسازی با فشار هوا و سیستم پاکسازی با حلال را نام برد، که سیستم پاکسازی با حلال در دستگاه های اسپری فوم پلی یورتان کاربرد کمتری دارد.

سیستم پاکسازی مکانیکی

این نوع از سیستم پاکسازی از طریق دو حرکت مکانیکی در درون تفنگ اسپری، عمل پاکسازی را انجام می دهد. در این سیستم شیر میله ای در درون محفظه اختلاط گان جای می گیرد. زمانی که ماشه گان هنوز چکانده نشده است، این شیر میله ای در درون محفظه اختلاط به صورت ثابت میان پلی ال و ایزوسیانات می ماند و زمانی که ماشه گان فشرده می شود این شیر میله ای حرکت کرده و اجازه می دهد که پلی ال و ایزوسیانات وارد محفظه اختلاط تفنگ پاشش شوند. زمانی که ماشه پاشش رها می شود شیر لوله ای به جای خود بازگشته و ضمن جداسازی پلی ال و ایزوسیانات از یکدیگر، باقی مانده اختلاط این دوجزء را نیز از محفظه اختلاط بیرون می ریزد.

سیستم پاکسازی با هوا

گان های داری سیستم پاکسازی از طریق هوا مشابه گان های دارای سیستم پاکسازی مکانیکی عمل می کنند به جز اینکه پاکسازی محفظه اختلاط از مواد مخلوط شده توسط انفجار سریع یک توده هوای فشرده کوچک انجام می شود.

سیستم پاکسازی (شستشوی) حلالی

این سیستم علاوه بر اینکه در پاکسازی محفظه اختلاط گان های اسپری فوم پلی یورتان زیاد معمول نبوده و بکار برده نمی شود، نیازمند یک محفظه کوچک حلال برای شستشو و خنثی سازی شیمیایی پلی ال و ایزوسیانات مخلوط شده و پاکسازی محفظه اختلاط دارد. واقعیت این است که استفاده از حلال برای سیستم پاکسازی موجب تحمیل هزینه های اضافی در کنار مضرات استفاده برای اپراتور پاشش و محیط زیست می گردد. از این رو استفاده از گان های پاششی دارای سیستم شستشوی حلالی توصیه نمی شود.

شیلنگ های گرم کننده

رایج ترین دستگاه های پاشش فوم پلی یورتان در بازار جهت اسپری فوم به سقف ها، دیوار ها و مخازن مرتفع مورد استفاده قرار می گیرند. به همین دلیل همیشه امکان بلند کردن و جابجایی دستگاه برای اجرای فوم اسپری در مکان های خاص و مرتفع امکان پذیر نیست. به همین دلیل بیشتر این دستگاه ها دارای چندین متر شیلنگ برای انتقال مواد اولیه فوم پلی یورتان پلی ال و ایزوسیانات) به تفنگ پاشش فوم اسپری می باشند.

شیلنگ های دستگاه اسپری فوم پلی یورتان

همانگونه که در بخش اول این مقاله [1] نیز گفته شد، برای اجرا و راندمان بهتر فرایند پاشش فوم پلی یورتان نیاز هست که دو جزء مواد اولیه تا دمای ۴۵ تا ۵۵ درجه سانتیگراد گرم شوند. وظیفه پیش گرمایش مواداولیه برعهده گرم کن های تعبیه شده در مخازن دستگاه می باشد. همچنین برای حفظ دمای مواد اولیه در طول مسیر انتقال به گان پاششی از شیلنگ های گرم کننده استفاده می شود.

تجهیزات جانبی

در کنار هر دستگاه پاشش فوم اسپری پلی یورتان تجهیزات جانبی نیز علاوه بر تفنگ های پاشش و شیلنگ های گرم کننده مورد نیاز هست تا در موقعیت های مختلف عملیاتی بتوانند برای اجرای بهتر عملیات پاشش و اسپری فوم پلی یورتان یاری رسانند.

Tyvex-w-hood-kneeling-w-gun-profile-shot-cleaned-small-200x150

یکی از این تجهیزات جانبی مورد نیاز، ژنراتور برق قابل حمل برای تامین انرژی الکتریکی مورد نیاز دستگاه در سایت های اجرایی و ساختمان های در حال احداث می باشد. این ژنراتور باید توان تامین آمپر برق مورد نیاز برای استفاده دستگاه همراه با سایر وسایل جانبی را داشته باشد.

پمپ های انتقال مواد اولیه از بشکه های ۲۲۰ لیتری به داخل مخازن مواداولیه دستگاه که با نیروی محرکه باد کار می کنند نیازمند کمپرسور تولید نیروی باد می باشند. همچنین بیشتر گان های پاششی نیز با کمک نیروی باد کار می کنند که این نیاز به نیروی باد را برای این دستگاه ها بیشتر نمایان می سازد. همچنین دستگاه های اسپری فوم پلی یورتان پنوماتیک نیاز بیشتری به نیروی باد برای پمپاژ مواد اولیه در سیستم انتقال خود دارند. معمولا کمپرسور بسیار قدرتمندی با امکانات OEM برای دستیابی به نیروی محرک بادی با مشخصات فوق نیاز می باشد.

تجهیزات حمل و نقل سیار

تجهیزات حمل و نقل سیار این دستگاه ها شامل تمامی ابزارآلات و تجهیزات جانبی مورد استفاده دستگاه در یک خودرو وانت دار می باشد. بسیاری از این خودرو ها از نوع سبک و نیمه سنگین بوده و دارای کابین سرپوشیده با فضای کافی برای حمل دستگاه اسپری فوم پلی اورتان با تمامی تجهیزات جانبی شامل، شیلنگ ها، کمپرسور باد، ژنراتور تولید نیروی الکتریکی و … می باشند. استفاده از این نوع سیستم حمل و نقل موجب محیا شدن کلیه امکانات به صورت همزمان با قابلیت نقل و انتقال و جابجایی سریع برای انجام پروژه ها می شود.

580_GEI_TRUCK

شرکت پاش کار

شرکت پاش کار